РОЛЬ КЕРІВНИКА У ФОРМУВАННІ ІМІДЖУ НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
13:29
Сучасний етап
розвитку українського суспільства вимагає переосмислення та визначення ролі
загальної середньої освіти як життєво необхідної умови забезпечення основних
складових будівництва сучасної держави Україна, реального права громадян на
здобуття якісної базової та повної загальної середньої освіти, здобуття
професії. Школа, відповідно до нових завдань освіти в ХХІ столітті, повинна
готувати випускника, органічно адаптованого до життя в світі багатоманітних
зв’язків, а це вимагає глобального концептуального бачення розвитку всіх
складових закладу, створення відповідного підходу до формування позитивного
іміджу навчального закладу.
Мета статті - висвітлити поняття
іміджу взагалі, та іміджу навчального закладу зокрема. Визначити основні
складові іміджу сучасного навчального закладу.
Проблема іміджу
сучасної школи – це проблема пошуку, розробки застосування управлінських,
пізнавальних та художньо – естетичних засобів створення позитивного образу
навчального закладу.
Слово «імідж» (англ.image) в
англо-російському словнику перекладається як «образ», «відображення», «подоба»,
«ікона», «лице» [7, с.25]. Метою іміджу
є можливість передати інформацію про себе, про своє щире (особистісні і
професійні) підґрунтя, ідеали, дії, плани.
Сьогодні поняття «імідж школи»,
«імідж керівника», «корпоративний імідж» разом з поняттями «інновація»,
«моніторинг» стали характеристиками освітньої системи і самих управлінців, тому
створення іміджу навчального закладу – важлива управлінська проблема.
Вдалий імідж - це здатність навіяти
оточуючим, що носій даного іміджу є втіленням у собі тих ідеальних якостей, які
вони хотіли б мати, якби були на місці цієї людини. Поняття іміджу окреслює не
лише природні властивості особистості, але й соціально напрацьовані: воно
пов'язане як з зовнішнім виглядом, так і з внутрішнім змістом людини, її
психологічним типом, риси якого відповідають запитам часу її суспільства. Формування
позитивного професійного іміджу керівника ЗНЗ не самоціль, але володіння ним
складає суттєву особистісну і професійну характеристику людини, має глибокий
практичний зміст. Стрижневим у формуванні іміджу є можливість передати через
певні імідж-сигнали інформацію про себе, свої істинні, глибинні (особистісні і
професійні) погляди, ідеали, плани, діяльність.
Іміджу приділяється увага в багатьох
сферах діяльності людини. Найбільше значення має імідж для громадських діячів
та керівників великих організацій. Особистість більшості керівників прихована
від широкої аудиторії, основою формування уявлення про неї служить імідж,
штучно створюваний за допомогою засобів масової інформації. Але останнім часом зростає значення
іміджу в керівництві різними установами, у тому числі й навчальними.
Конкуренція навчальних закладів сприяє посиленню цього процесу [6, с.57].
Створення позитивного іміджу загальноосвітнього
навчального закладу - довготривалий і складний соціально-педагогічний процес, у
структурі якого в найбільш загальному вигляді можна виокремити такі
взаємопов'язані за формою і змістом компоненти: облаштування і
матеріально-технічна база; організація навчально-виховного процесу; професійна
компетентність; науково-педагогічний рівень педагогічних кадрів і продукти
діяльності ЗНЗ (рівень освітньої підготовки і виховання випускників).
Імідж навчального закладу – це емоційно забарвлений образ, що свідомо сформований та володіє
цілеспрямовано заданими характеристиками і покликаний робити психологічний
вплив певної спрямованості на конкретні групи соціуму.
Особистість керівника
загальноосвітнього навчального закладу відіграє дуже важливу роль у підвищенні
іміджу ЗНЗ. Сьогодні
найчастіше саме по особистості керівника ЗНЗ, його
активності в громадському житті міста, культурі та успішності судять про навчальний заклад в цілому, тому проблема формування
іміджу стає для директорів все більше актуальною.
Поняття іміджу
навчального закладу включає дві складові:
·
інформаційну,
яка представляє собою образ навчального закладу, який склався в свідомості
населення,
·
оціночну, яка
відображає якісну оцінку населенням діяльності навчального закладу.
Структура іміджу
ЗНЗ включає наступні компоненти:
1.
Імідж послуги –
представлення людей відносно особливих характеристик, які, на їх думку має
послуга та додаткові послуги (нові факультативи, спецкурси, гуртки, тощо).
2.
Внутрішній
імідж ЗНЗ – це представлення співробітників про свій навчальний заклад.
Основними детермінантами внутрішнього іміджу є педагогічна культура та
соціально-психологічний клімат.
3.
Імідж керівника.
4.
Імідж працівників
закладу.
Імідж
навчального закладу може бути позитивним, негативним, нечітким. Одним із завдань керівника є формування
позитивного іміджу.
Ми виділяємо
такі задачі іміджу, як фактора психологічного впливу на групи соціуму:
·
вивчення
суспільної думки в межах закладу з метою з’ясування задоволеності школою,
вчителями, учнями, батьками;
·
новини в ЗМІ,
пов’язаних з розвитком інноваційних процесів, досягненнями учнів та цікавими
загальношкільними заходами;
·
процесів
розробки, втілення і використання педагогічних нововведень. При цьому
інноваційні процеси можуть виступати як характеристика життєдіяльності школи і,
при порівняльному аналізі, як перевага даної школи перед іншими;
·
розробка
інформаційного матеріалу, який повинен бути доступним, зрозумілим, відображати
позитивні переміни в шкільному житті, демонструвати досягнення школи, які
отримані в процесі змін.
Школа – це
відкрита соціально-педагогічна система, яка взаємодіє з багатьма соціальними
інститутами. Проблема її зовнішнього представництва існувала завжди, але в
сучасних соціокультурних умовах вона виявляється більш чітко. Це пов’язано:
1.
З процесами
становлення і розвитку різних типів і видів шкіл – державних і недержавних,
тих, які мають різні напрямки діяльності, прагнуть до максимального розкриття
особистості дитини, але реалізують свої цілі різними методами і засобами в
неоднакових умовах. Тобто з тим, що сьогодні виступає як характеристика системи
загальної середньої освіти – його варіативність.
2.
Із скороченням
чисельності учнів. За таких умов проблема набору учнів стане досить гостро і
торкнеться не тільки початкової школи, але і старших профільних класів .
3.
З доцільністю
запровадження інновацій в закладі: мета, зміст, результати інноваційних
процесів, окремих педагогічних нововведень не завжди зрозумілі батькам, учням,
а їх очікування, які були сформовані на основі загального уявлення про
навчальний заклад, не завжди співвідносяться з тим, що вони отримують.
Імідж включає не тільки природні властивості керівника, але і спеціально
вироблені, сформовані, створені якості. Для керівника важливий ефективний
взаємовигідний контакт із навколишнім світом, тому визначальною частиною його
іміджу є висока самооцінка, упевненість у собі; соціальна і особиста
відповідальність; бажання змінюватися на краще, ризикувати при здоровому
почутті самозбереження. Кожен керівник прагне зробити сприятливе враження й
одержувати схвалення від оточуючих. Імідж формується не тільки зовнішніми
рисами людини, але й особистісними: завзятістю, сміливістю, творчим типом
характеру, цілеспрямованістю.
Функції іміджу (за О.Романовським):
1.
Номінативна
– покликана створити впізнання навчального закладу, зв’язавши сприятливий образ
з конкретним керівником.
2.
Естетична
– покликана виділити емоційний образ керівника, висунувши на перший план якісні
складові.
3.
Консервативна
– покликана захистити основну ідею керівника, забезпечивши варіативність однієї
й тієї ж ідеї для нових поколінь.
4.
Адресна
– покликана зв’язати його з певними цільовими аудиторіями впливу [5, с.247-253].
Характеристики позитивного іміджу керівника ЗНЗ: привабливий зовнішній вигляд,
незалежне природне поводження, грамотна мова, гідні манери, спокійна реакція на
похвалу чи критику, ввічливість, охайність, підтягнутий вигляд і багато інших
факторів. Складові іміджу (за М.Каганом): життєздатність – проективність;
рівень узагальнення – узагальненість; виразність – здоровість; діалогічність –
замкненість [3, с.127-129].
Формування іміджу керівника може йти двома шляхами: стихійно (спонтанно)
або цілеспрямовано. У першому випадку це природний процес, що проходить без
зовнішнього тиску, одним з результатів якого є становлення людини як
індивідуальності. Керівник виступає тією особистістю, якою він є насправді (або
тим, ким йому найлегше бути). Імідж такого роду вимагає змін у тому випадку,
якщо він гармонійно поєднується з особливостями організаційної, технологічної
культури та займаної посади. Зазвичай ця ситуація має місце тоді, коли людина
займає посаду керівника в результаті тривалої вертикальної і горизонтальної
кар’єри в одному навчальному закладі. Другий шлях передбачає активне формування,
яке необхідно, якщо: керівник є «чужим» по відношенню до навчального закладу;
керівник не має великого досвіду управління; у системі управління колективом є
конфліктні точки.
Отже, імідж стосується різних категорій людей, і керівника навчального закладу
зокрема. Саме він має бути взірцем не лише для учнів, але й для учителів. Він
завжди перебуває перед очима громади. Завдяки іміджу директора закладу нерідко
створюють і відповідний імідж школи, яку він очолює. створення адекватного
посаді іміджу керівника навчального закладу. Імідж – це образ, що може
змінюватися, коригуватися, аби відповідати запитам суспільства. Імідж
навчального закладу – це складне явище, яке містить чимало чинників. Метою формування позитивного іміджу навчального закладу є підвищення
конкурентоспроможності, залучення інвестицій, установлення та розширення
партнерських зв’язків. Знання особливостей структурних компонентів іміджу
навчального закладу дозволяє свідомо та цілеспрямовано формувати позитивний
імідж закладу.
Література:
1. Васильченко Л. В.
Управлінська культура і компетентність керівника [Текст] / Л. В. Васильченко. –
Х.: Основа, 2007. – 176 с.
2. Зуєвська І. Критерії
ефективності позитивного іміджу школи [Текст]//Директор школи. – 2006 -№ 2
(386) - с. 10-13.
3. Каган М.С. Философская теорія цінностей /М.С.Каган.- СПб.: ТОО ТК
«Петрополис», 1997.-205с.
4. Мармаза О. І. Використання потенційних можливостей іміджології в
управлінні закладами освіти [Текст]/ О. І. Мармаза // Управління школою. –
2009. -№19 – 21. – С. 55 – 59.
5. Педагогіка успіху /О.Г.Романовський, В.Є. Михайличенко, Л.М.Грень –
Харків: Вид-во НТУ «КПІ», 2011.-376с.
6.
Самусь А. А. Реалізація принципу
демократизації в управлінській діяльності керівника ЗНЗ. - Черкаси: Інтро,
2001. - 88 с.
7.
Словарь иностранных слов [Текст]; [под ред. И. В. Лехина и проф. Ф. Н. Петрова.
– М.: Гос. изд-во. иностр. и национ. словарей, 1954. – 853с.
0 коммент.